Mikor elkerülhetetlen a féktárcsa csere?

Ez valójában a fékrendszer működésével van összefüggésben. A fékrendszernek az a funkciója, hogy lassítsa, fékezze, szükség szerint megállásra késztesse a mozgásban lévő járművet. Ezt úgy éri el, hogy a mozgási energiát súrlódás által hőenergiává alakítja. Ez értelemszerűen egy folyamatos és elég jelentős igénybevételt jelent, valójában az autó összes alkatrésze közül a fékrendszert terheljük a napi használatban a leginkább. A fékbetét illetve féktárcsa csere elkerülhetetlen, viszont nem feltétlenül ugyanakkor van rá szükség. Alapvetően nem az egész fékrendszert cseréljük. Teljes rendszerjavításra általános használat mellett szinte kizárt, hogy sor kerüljön, ez olyankor fordul elő, ha a járművel balesetet szenvednek. A fékrendszer a gépkocsi egyik legfontosabb berendezése. Meghibásodása esetén a vezetés élet-, és balesetveszélyes, így kiemelten fontos a rendszeres fék ellenőrzés, szükség szerint egy egy alkatrész: a fékpofa, fékdob, azokban a betét illetve féktárcsa csere. Mikor van tehát szükség a cserére, milyen gyakran nézessük meg a fékrendszert?

Féktárcsa csere előzményei

A folyamatos igénybevétel mellett a fékrendszer legnagyobb ellensége a hőképződés. Azért is elkerülhetetlen adott kilométerenként a fékbetét illetve féktárcsa csere, mert ez a hőképződés és igénybevétel csak minimalizálható, de a rendszer működési elvéből adódóan tökéletesen meg nem szüntethető. Ezt a hőképződést csökkenthetjük, ha lehetőség szerint gyakran alkalmazunk motorféket, illetve hosszan benyomva tartott fékpedál helyett inkább szakaszosan fékezünk. Ilyenkor kap egy szusszanásnyi lélegzetvételt a rendszer, és van lehetősége hűlni a következő fékezésig. Persze ez nem jelenti, hogy a féktárcsa csere sosem válik szükségessé, de jelentősen kitolhatjuk az egyes alkatrészek élettartamát. Ugyanezt a hatást ma már a féktárcsák kialakításával is igyekeznek elősegíteni. Alapvetően ez az alkatrész öntöttvasból, illetve acél-, vagy temperöntvényből készül. Az elülső kerekeknél, de alkalmanként a hátsóknál úgynevezett belső szellőzésű féktárcsákat alkalmaznak. Az ilyen féktárcsákba sugár irányban légcsatornákat alakítanak ki, ezek forgás közben ventilátor hatást idézve hűtik a rendszert. Egyes esetekben további furatok vagy marások tarkítják a fékfelületet, ezek együttes hatásával érve el, hogy a betét, dob, pofa vagy a féktárcsa csere minél később váljon esedékessé.

féktárcsa

Mikor indokolt a féktárcsa csere?

Hogy vajon meddig jó a féktárcsa, nem egy teljesen egzakt kérdés, sokban függ a sofőr vezetési stílusától, a tereptől és a használat módjától. Egy sportos vezetés több fékezéssel jár, és alapvetően is érzékenyebb féket kíván, így ilyen esetben érdemes gyakrabban ellenőriztetni, szükséges-e már a féktárcsa csere? Ha hegyvidéken lakunk, vagy egyszerűen hidegebb éghajlaton, akkor tudhatjuk, hogy lejtmenetben, illetve felfagyott utakon mennyivel gyakrabban is fékezünk. Ilyenkor is sokkal gyakoribb a féktárcsa csere. Ami ezeket még tetőzheti az a rakomány tömege. Jól megpakolt kocsi nehezebben gyorsul, de nehezebb is lefékezni. Ilyenkor vannak igazán nagy igénybevételnek kitéve a fékek.

Ha nagyon pontosan akarunk fogalmazni, a féktárcsa csere akkor válik szükségessé, amikor már olyan mértékű a kopás, hogy nem felel meg a gyár által előírtaknak. át ember legyen a talpán, aki ezt magának rutinszerűen ellenőrzi. Sokkal egyszerűbb az éves szervizelés alkalmával külön kérni a fékek ellenőrzését, ezzel együtt évi egyszer időszerű a fékjavítás, fékfolyadék csere  is. Ha autónkban mind a négy kerékre féktárcsát szereltek, akkor hozzávetőlegesen azzal kalkulálhatunk, hogy az első kerekeknél negyven-hatvanezer kilométerenként, a hátsóknál ötven-nyolcvanezer kilométerenként aktuális a féktárcsa csere.

Féktárcsa csere vs fékbetét csere

A másik, amit a szervizben érdemes figyelni, az a fékbetét kopás határ. Ez ugyanúgy egy biztonsági érték, amit a gyár ad meg, ellenben a féktárcsa csere gyakoribb, a betét gyorsabban korrodál. A fenti kilométer adatokkal számolva feleolyan gyakran várható, hogy fékbetétet kéne cserélnünk, mint tárcsát. Ha csak a fékbetétet cseréljük, akkor is érdemes „hozzáigazítani” a tárcsát. Ennek nagyon egyszerű oka van, ha már a két öreg alkatrészünk kopásnak indult, akkor azok formája, súrlódása már eltér a gyáritól. Így ha egy vadonatúj fékbetétet szerelünk az autóba, nem valószínű, hogy egyenletesen fog kopni.

Ez kezdetben gyengébb fékerőt jelent, hosszútávon pedig rövidebb üzemidőt. Ugyanis az új alkatrész bekopik, persze, hogy bekopik, de ezalatt hirtelen rövidül az élettartama. Ha a szerviz igazít az alkatrészeken, ez a bekopás sokkal szelídebben zajlik. Ha csak a betétet cseréltük, nem szükséges a féktárcsa csere, ellenben ha a féktárcsát cserélni kell, akkor mindent cserélni kell. Ez azért szükséges, mert a már elkopott betét egyenetlen kopással deformálhatja az új tárcsát, ez a jellegzetes féktárcsa vállasodás felismerhető, de más torzulás is előfordulhat. Összességében az a legideálisabb, ha minden negyven ezredik kilométernél, vagy az évi rendszeres szervizelés alkalmával ellenőriztetjük a fékrendszert.